vrijdag 28 december 2007

Dwaalgast Humes Bladkoning

Jelle ontdekte op waarneming.nl een bijzondere waarneming van Rudi Schwartz uit Gendringen. Deze had tegenover zijn voortuin in de boomgaard bij de buurman een vreemd vogeltje gehoord. Na enig gezoek bleek het om een Humes Bladkoning te gaan. Tot nu toe zijn er in Nederland minder dan 10 waarnemingen ooit gedaan van deze dwaalgast. De vogel broedt in Centraal Azie en overwintert in de lage gebieden van Afghanistan, Pakistan de Himalaya en India. Op vrijdagmorgen 21 december had ik tijd om even te gaan kijken. Ik was alleen en parkeerde de auto onder een berkeboom. Na ongeveer twintig minuten zag ik door de bomen het beestje in mijn richting komen. Het is een zeer beweegelijk vogeltje dat geen seconde stil zit. Ik had de camera op een rijstzak op het half geopende raam van het portier liggen. De vogel kwam op 3 meter afstand van mijn raam op een takje zitten en fladderde van de ene tak naar de andere op zoek naar voedsel. Helaas waren de lichtomstandigheden erg slecht, het was nog schemerig en mistig zodat ik met 1600 ISO moest fotograferen. De kwaliteit van de foto´s is dus niet optimaal maar ik ben erg blij met deze waarneming. Op zaterdag ben ik met Jelle terug geweest om betere foto´s te maken maar er stond al een tiental fotografen te wachten. Helaas heeft niemand de vogel nog terug gezien. Ik heb dus als enige unieke plaatjes van dit bijzondere vogeltje.

1 opmerking:

Gineke zei

Hé Lex,
stoer musje!! Dat was kicken, of niet? Ik heb zelf pas een foto gemaakt van een paradijsvliegenvanger op z'n nestje (zie mijn blog). Ik zie hier heel veel mooie en aparte vogeltjes, maar zonder uitzondering staat er dan 'common resident' bij in het vogelboek...
Groeten, Gien